Navštivte náš web o cestování a získejte užitečné tipy na dovolenou, rady na cestu a informace kam cestovat. Objevte úžasná a zajímavá místa na dovolenou s 🐼
Bulharsko autem - mapa a nohy nahoru

Bulharsko autem – dovolená s malými dětmi

Ja probíhala naše rodinná cesta do Bulharska autem s malými dětmi? Kudy jsme jeli? Kde se dá sehnat levné ubytování v Bulharsku přímo u moře?

Naše rodinná výprava s malými dětmi přes 4 země autem

Prvním cílem naší rodinné výpravy v Bulharsku byla Stará Zagora. Rodné město mého manžela, které už tři roky nenavštívil. Strávit tam čas s rodinou a prozkoumat krásy tohoto města. Měli jsme před sebou něco přes 1500 km. Podle Googlu vycházela jízda na 15-16 hodin. Na cestu jsem pro manžela zabalila dostatek energy drinků, pro juniora (předškoláka) svačinky, pití, kinedryl, a pro nejmenší členku (půlroční batole) dostatek křupek. Mně dělala společnost zase velká termoska s kávou.

(Bulharsko autem – vyznačené země a města přes které jsme se vydali + zajímavá místa v Bulharsku)

Na cestu autem do Bulharska jsme se vydali po poledni. Trasa byla následující: Liberec-Brno-Slovensko-Maďarsko-Rumunsko-Bulharsko, Stará Zagora. Před pátou hodinou jsme udělali první delší zastávku na odpočívadle ,,9 křížů jih“, před Brnem. Dotankovat plnou nádrž, pořádně protáhnout nohy a posilnit se svačinkou. Při ohřívání mléka pro sestřičku, stihl ještě junior skotačení na tamní trampolíně. Přestávka trvala skoro hodinu. Už tady jsme pochopili, že naše cesta bude podstatně delší, než jsme počítali.

Cesta autem přes Slovenko a Maďarsko za čtyři hodiny

CestouBrna na slovenské hranice jsme přemýšleli, jak a kde koupit ,,venetky“ (dálniční známky). Nakonec jsme se na Slovenku u hranic dozvěděli,  že je tam možné zakoupit nejen slovenskou venetku. Koupili jsme tedy 3, které jsme potřebovali: slovenskou, maďarskou i rumunskou. Byla to pro nás velká úspora času. V klidu jsme projeli hranice a nemuseli jsme už shánět venetky. Bulharskou jsme pořídili potom až v Bulharsku.

Blížila se osmá hodina večer. Náš plán zněl jasně: využít čas, kdy budou děti spinkat, a jet co nejdéle bez zastávky. Plán vyšel a my jsme Maďarko projeli bez zastavení, za krásné čtyři hodiny.

🐼TIP: Než do Bulharska dorazíte, můžete se naučit pár slovíček Bulharsky. Nebo se dozvědět, co si můžete dát dobrého k jídlu. Při cestě autem vám vyhládne.

ČeskyBulharsky (česká výslovnost)
dobrý den,dobr den“
ahoj,zdrasti, kosta“
jak se jmenuješ,,kak se kazváš“
děkuji,,blagodaria“
prosím,mola“
kde je,kak de poluče“
kolik stojí,,kolko struva“
objednám si,,porečvám“
nerozumím bulharsky,,nerozbirám bulgarsky“
Jídlo českyJídlo bulharskyPopis
ZAGORKAЗагоркаvýborné pivo, vyráběné ve Staré Zagoře
CACArybičky obalené v těstíčku, čerstvé seženete většinou jen u moře, mražené i v supermarketu
GRILOVANÉ VEPŘOVÉ UŠI POKAPANÉ CITRONEM A SOJOVOU OMÁČKOUopravdu mňaminka, i když tak nevypadá
BANICAБаницаslabé pláty listového těsta s balkánským sýrem
KEBABČETAКебапчетаněco na způsob našich čevabčiči, z mletého masa
MUSAKAМусакаzapečené brambory a mleté maso, jogurtová krusta
SUPA TOPČETAСупа топчетаtradiční bulharská polévka, do které se přidává až na talíři bílý jogurt
TARATORТараторjogurtovo-okurková polévka s koprem, konzumuje se za studena
CAREVICAЦаревицаvařená kukuřice

Noční průjezd hranicí a výzvy cestování v Rumunsku

Na maďarko-rumunskou hranice jsme autem dorazili kolem půlnoci. Měli jsme štěstí. Skoro bez čekání jsme projeli. Rumunsko má sice krásná panoráma, ale benzínku, tu aby člověk lupou hledal (stejně jako toaletu na odpočívadle). Na to nás upozornil, již před cestou, náš kamarád, který často jezdí tuto trasu. Proto jsme natankovali plnou nádrž již za hranicemi.

🐼TIP:Rumunsku natankujte hned za hranicemi, protože můžete narazit na 200 km úseky bez civilizace. Na benzínku potom narazíte těžko.

Na cestě přes Rumunsko: Hororové odpočívadlo a dlouhá noc

Jestli milujete horory, takové rumunské odpočívadlo v noci, je přesně to, co musíte zažít 😊

Hromady odpadků, ze kterých vybíhají krysy. Všudypřítomný, nepříjemný zápach nebo vrčení a štěkot divokých psů, kteří mezi sebou soupeří o zbytky jídla z koše. A to vše pod rouškou noci..

Další velká zastávka nás čekala zhruba 100 km za rumunskou hranicí. Hodiny právě ukazovaly tři ráno. Obstarat děti, uvařit vodu na kávu (v cestovní „rychlovarce“), protáhnout a pokračovat dál. Cesta přes celé Rumunsko trvala bezmála 13 hodin.

Cíííl – Bulharsko jsme autem zvládli za 30 hodin

Do Bulharska jsme dorazili ve 4 hodiny odpoledne. Na dálnici jsme narazili na nehodu, která nás ještě 3 h zdržela. Čas jsme krátili zpíváním a čtením pohádek. Takže jsme do Staré Zagory dorazili až pozdě večer. Když jsme dorazili, byl to skvělý pocit, vidět manžela s dětmi, jak objímá svou rodinu.

Strážci města: Symbol ochrany a oddanosti ve Staré Zagorě

V Zagoře jsme strávili asi 10 dní. Teplota přesahovala 40 °C (červenec). Takže většina našich procházek a výletů byla v podvečerních hodinách.

Jednoho večera jsme se vydali, na doporučení manžela, k památníku ,,Strážci města“, který se nachází na okraji Staré Zagory.

Vzali jsme to s kočárkem lesem po silnici. Potom nás čekali ještě schody na úplný vrchol. Tam na nás čekal nádherný výhled na celé město.

Jedná se o betonový památník ve tvaru vlajky bulharských revolucionářů. Postaven byl v roce 1977, jako památka na boje Bulharů a Rusů proti Osmanské říši. Od té doby se říká, že pokud ,,Strážci města“ stojí, Stará Zagora je pod ochranou rukou vyšší moci.

Podle vyprávění manžela, se už malým dětem vypráví příběh o místních vojácích, kteří bojovali po boku civilních obyvatel a padli. Převaha tureckých vojsk prý byla obrovská. Ale bulharská oddanost a bojovnost nakonec zvítězila. Tím se Bulhaři osvobodili od Turecké nadvlády. Proto jsou obyvatelé Staré Zagory na památník velice hrdí.

Bulharsko autem o 250km dál: Nadmořský park v Burgasu

Naše další putování po Bulharsku vedlo do Careva. Čekalo nás dalších 250 km v autě. Junior nadšený, že uvidí poprvé v životě moře.

Po cestě do Careva jsme zastaviliBurgasu. Naše kroky vedly do Nadmořského parku přímo u Černého moře. Celý park lemuje hlavní pláž města. Samotnou pláž jsme bohužel s časových důvodů nenavštívili.

Nadmořský park je nejoblíbenější místoBurgasu, nejen pro turisty. Jeho rozloha je obrovská (80 ha). Krásná procházka nádherným parkem, plných květin, keřů, restaurací, stánků s občerstvením, atd. To vše s výhledem na azurové moře.

Zhruba uprostřed parku jsme našli bezejmennou restauraci, kde jsme si dali výborná kebabčeta (naše čevabčiči) s pečivem a šopským salátem. Všem moc chutnalo. Ceny jídel byly srovnatelné s ČR.

V parku se konají v létě koncerty a různá vystoupení. My jsme byli natěšení na festival, jehož tématem byly stavbypísku. Ale měli jsme bohužel smůlu, protože jsme na místě byli o dva dny dříve.

Ubytování: Krásná chatička u moře

Na týden se pro naši posádku stala domovem krásná chatička u moře, cca 3 km od Careva. Skoro každý podvečer patřil návštěvě Careva. Přímořské město s velkým vyžitím pro celé rodiny. Dětská hřiště, animační programy pro děti, nebo jen procházky podél moře.

Jeden podvečer jsme navštívili kostel Nanebevzetí Panny Marie v Carevu. Nachází se osamoceně na jižním poloostrově města. Původně patřil k území Vasiliko. Ale po požáru (1882) celé Carevo ,,lehlo popelem“. Po následné obnově města, se stal kostel již čtvrtí Careva.

Ke kostelu vede značená cesta přímo z centra města (cca 2km). Nachází se přímo nad městem, odkud je krásný výhled na otevřené moře.

Předpokládá se, že tento kostel byl jediným pirátským kostelem. Indicie, která tomu nasvědčuje je pirátský symbol na kříži, nad vchodem do kostela. Kostelík je hojně vyhledávaný zejména věřícími. Podle místních, se kterými jsme mluvili, se jedná o magické místo. Lidé věří, že půda okolo kostela má schopnost uzdravovat lidské tělo. Stačí se prý dotknout dlaní země, kdekoliv okolo kostela. Uzdravení má přijít do tří dnů. A ano, i my si sáhli 😊 Žádný zázrak se však nekonal, naštěstí nás totiž nic nebolelo.

Bulharsko autem: Kde sehnat nejlevnější ubytování

Tím, že jsme do Bulharska jeli po vlastní ose, neměli jsme ubytování zajištěné přes cestovku. Ale přes bulharské stránkypronájmem chat. Nejlepší a cenově nejvýhodnější je hledat a rezervovat přímo na bulharských stránkách daných kempů nebo hotelů. Naše chata, pro 4 osoby, nás vyšla na necelých 11 000,- (7 nocí). Plně vybavená-včetně lednice, vařiče, ručníků, povlečení, nádobí, zkrátka všeho. Ubytování se dá sehnat ale ještě levněji.

Pokud jste v srdci dobrodruzi a cestujete sami, je tu možnost tzn.  ,,babička u silnice“. Ano, čtete správně. V menších, přímořských vesničkách opravdu stojí babičky u silnic a nabízejí ubytování ve svém domě. Věřte, že rukama, nohama se s babičkou hravě domluvíte. Neočekávejte ale, že vám vystaví potvrzení o ubytování (babičky to nedělají oficiálně).😊 Co ale očekávat můžete, je otevřená náruč a obrovská pohostinnost Bulharů.

První moře juniora a batolátka

K moři od chaty jsme to měli asi 200 m. Byli jsme hodně nadšení. Azurové moře, malé vlny, písčitá (čistá) pláž. A HLAVNĚ – rovný vstup do moře a voda po kolena, až k první bójce. Značka ideál pro malé milovníky vody. Byli jsme hodně nadšení.

A z Bulharska autem zase domů: Sbohem Bulharsko

Týden jsme strávili u moře. Po konci pobytu jsme se ještě vrátili na pár dní za rodinou do Staré Zagory. Potom zpátky domů. Tak snad zase za rok 😊.

Pokud vás zajímají i jiná místa a nechcete navštívit Bulharsko autem, ale letadlem. Můžete navštívit třeba Slunečné Pobřeží: Naše výlety a zážitky.